שיווק מתקדם במאה ה- 21 עושה שימוש מעמיק ונרחב בבסיסי נתונים שהם הצעד הראשון והחיוני בתהליך בבניית "מערכת היחסים" עם הלקוח: CRM – Customer Relationship Management.

התכונה החשובה ביותר של מאגר נתונים חכם היא היכולת לפלח אותו לקבוצות המתאימות ביותר למסרים השיווקיים המשתנים של העסק ולחשוף פילוחים מדויקים של לקוחות העסק למסרים אלו. כך, יחסי עלות / תועלת הם אופטימליים מפני שהעלות נמוכה מאד יחסית לחשיפה לא ממוקדת במדיה הכללית כמו עיתונות, רדיו, וטלויזיה.

קיימים שני סוגי מאגרים עיקריים:

מאגרי לקוחות פוטנציאלים מתחלקים לשני סוגים מרכזיים: בתי אב ועסקים.
● בתי אב בישראל אפשר לפלח לפי מגדר, גיל, אזור, מצב סוציו-אקונומי (עשירונים), ועוד.
● מאגר עסקים אפשר לפלח לפי סיווגים שונים, בעלי מקצועות חופשיים ועוד.
המאגרים כוללים שם, כתובת, טלפון ועוד.

חוק הספאם מאפשר משלוח דיוור ישיר פיזי לבתי אב ללא אישור מראש. החוק אוסר משלוח דואר אלקטרוני לבתי אב אלא באישור מראש.

המאגרים משמשים לפעולות שיווק ישיר שונות כמו: דיוור ישיר פיזי במעטפות, טלמרקטינג, ניתוחים סטטיסטיים של השוק, סקרים שיווקיים, בחינת קהלי יעד חדשים ועוד.

מאגרי לקוחות קיימים יכולים לכלול מידע רב על הפעילות של כל לקוח והאיפיון שלו:
תפקיד, גיל, מקצוע, תחומי ענין, מצב משפחתי, סוג המגורים, ימי הולדת ותאריכים משמעותיים אחרים, רכישות לפי סוגים ונפח, הערכה לרמת הכנסה, סוג מגורים, מקום עבודה, קירבה לנקודות מכירה, השתייכות לתת קבוצות, קטגוריות או משתנים שונים עבור פילוח המאגר בהתאמה לתוכנית השיווקית של העסק, אישור הלקוח לקבל מסרים שיווקיים ועוד.

הקמה, תחזוקה, ושדרוג מתמיד של מאגר מסוג זה דורשת בקרה על איכות הנתונים, ושילוב יעיל של הנתונים המוזרמים מהשיווק והמכירות למערכת המחשוב הקולטת נתונים אלו לשימוש עתידי.

מאגרי לקוחות משמשים לפעילות שיווקית ממוקדת במהלך השנה, ולא פחות חשוב הם מאפשרים ניתוח מדויק מאד של הפעילות השוטפת, זיהוי מגמות חדשות בשוק ותכנון פעולות שיווקיות חדשות בהתאם.